گوجی بری
گوجی بری چیست و چه خواصی دارد؟
سازمان یار• تصویر و متن

گوجی بری چیست؟

گوجـی‌ بری نام میوه ‌ای از دو گونه نزدیک به هم دیوخار Lycium barbarum و لیسیوم چینی Lycium chinense است. گـوجـی بـری که به نـام میـوه ولـف بـری هم شنـاختـه می شود، یکـی از بهتـرین و
پرخاصیت ترین انواع توت هاست که بومی آسیا بوده، به کوچک و به رنگ قرمز یا نارنجی دیده میشود
مزه ای ترش و شیرین مانند کرنبری دارد و هنگامی که خشک شود مانند کشمش می شود. گـوجی بری
که به عنوان توت گرگی نیز شناخته می شود، به عنـوان یک غذای بهداشتــی در کشورهای غربی معروف
است و مصرف آن از اوایل قرن بیست و یکم آغاز شده است


گوجى‌بری از بهترین چربى ‌سوزهای طبيعى است كه می‌تواند وزن انسان را کاهش دهد. گفته میشود گوجى‌بری در پیشگیری بیماری سرطان مفید است. بالاترین غلظت آنتی‌اکسیدان در برگ گوجی‌بری وجود دارد که به عنوان چای و دمنوش استفاده می‌شود و دارای ارزش دارویی بالایی است. این میوه از غنی‌ترین منابع غذایی در بین میوه‌ها از جمله خانواده تمشک‌ها است. گوجی‌بری طعم شیرینی دارد و خشک شده آن مانند کشمش است. این میوه به صورت تازه، خشکبار، آب‌میوه و عصاره مصرف می‌شود. علاوه بر میوه، برگ‌های این گیاه هم به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیم قندخون از جمله برای افراد دیابتی، تأمین ۱۸۰ درصد از ویتامین آ مورد نیاز روزانه و جلوگیری از بیماری چشم دژنراسیون ماکولا، منبع سرشار آهن و اسیدفولیک (۱۵ برابر اسفناج)، حاوی ۲۱ ماده معدنی از جمله روی، کلسیم، ژرمانیوم، سلیوم و فسفر از جمله خواص میوه و دمنوش گیاه گوجی‌بری است. در بازار بازرگانی اروپا و آمریکا به نام یکی از با ارزش‌ترین گیاهان دارویی و اکسیر جوانی و تندرستی است. امروزه محصولات زیبایی زیادی وجود دارد که دارای گوجی بری مانند لوسیون بدن، شامپو یا هر نوع محصول پوستی دیگر است. این به دلیل فواید توت گوجی در مراقبت از پوست است.

انواع گوجی بری ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، از جمله:

  • ویتامین ث

  • فیبر

  • آهن

  • ویتامین A

  • فلز روی

  • آنتی اکسیدان ها


شیوه مصرف گوجی بری چیست؟

گوجی بری را می توان خشک شده و مانند کشمش و با ماست، چای، آجیل یا به صورت نوشیدنی مصرف نمود. از گوجی بری تازه نیز می توان در غذاهایی مانند مرغ یا بوقلمون شکم پر استفاده کرد. بیشتر سوپر مارکت ها انواع توت خشک گوجی را به صورت بسته بندی شده و در بخش فله به فروش می رسانند. همچنین می توانید آنها را تازه پیدا کنید. مثل کشمش یا انواع توت های تازه آن ها را مصرف کنید. آنها را درون غلات یا ماست صبحانه مخلوط کنید، آنها را به مخلوط دنباله خود اضافه کنید یا آنها را به صورت آب یا چای بنوشید. همچنین می توانید گوجی بری را با گوشت گوسفند یا بوقلمویی بدون چربی سرو کنید تا یک شیرینی خوش طعم به غذاهای دلچسب اضافه کنید. به علاوه، میزان ویتامین C آنها به بدن شما کمک می کند که آهن گوشت را جذب کند. از خوردن گوجی بری های حاوی سولفیت که باعث واکنش های حساسیت زا می شوند ، اجتناب کنید. امروزه گوجی بری را به صورت عصاره و قرص های مکمل به بازار عرضه می کنند.

ارزش غذایی (20 گرم خشک شده)

  • کالری : 100

  • پروتئین : 4 گرم

  • فیبر : 3 گرم

  • قند : 13 گرم



"فواید دارویی و درمانی گوجی بری برای سلامتی"

محافظت از پوست در مقابل آفتاب

گوجی بری برای محافظت از پوست از خورشید، فایده ای به همراه دارد. بنابراین، به کاهش تأثیر اشعه ماوراء بنفش مانند لکه های تاریک کمک می کند. همچنین به اصلاح آسیب سلوله ای پوستی ناشی از خورشید نیز کمک می کند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان گوجی بری ماده خوبی برای پوست است. بنابراین می تواند اثر رادیکال آزاد در ظاهر پوست را از بین ببرد. آنتی اکسیدان، ظاهری جوانتر و پوست سالم ایجاد می کند. این همان مزایای سلامتی روغن بادام است.

درمان حالت التهابی پوست

انواع گوجی بری خواص ضد التهابی دارند که برای کاهش هر نوع التهاب مفید است. این شامل اگزما، پسوریازیس و روزاسه است. همچنین با تسکین قرمزی و کاهش التهاب، به درمان التهاب آکنه کمک می کند.

رطوبت پوست

مصرف گوجی بری می تواند به ترمیم برخی از پوست های خشک و کم آب کمک کند. آنها هیدراتاسیون را در پوست خشک احیا می کنند و ظاهر پوست شما را لکه دار می کنند. بنابراین، برای رطوبت پوست خوب است.

افزایش تولید کلاژن 

از جمله فواید گوجی بری برای مراقبت از پوست، می توان به تولید کلاژن اشاره کرد. ویتامین C برای تحریک تولید کلاژن در پوست شناخته شده است. این ماده می تواند پوست را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کند. علاوه بر این، باعث ماندگاری نرمی و صافی پوست، می شود. این همان مزایای سلامتی مغز استخوان است.

بهبود رنگ پوست

افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند می توانند انواع گوجی بری را برای بهبود رنگ پوست خود مصرف کنند. حاوی ویتامین C، بتاکاروتن و اسیدهای آمینه است که به حفظ یک چهره درخشان و صاف کمک می کند.

خواص ضد قارچ

یکی دیگر از فواید گوجی بری برای پوست عمل به عنوان یک ماده غذایی ضد قارچ است. بنابراین، گوجی بری می تواند که از عفونت کاندیدا یا مخمرهای پوستی جلوگیری کند. این ماده باکتری های خوب را متعادل می کند و از تکثیر قارچ کاندیدا یا ایجاد عفونت های مخمر جلوگیری می کند.

اثرات ضد باکتریایی قوی

این توت قرمز همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. از این رو برای افراد دارای آکنه خوب است. این ماده با باکتری های ایجاد کننده آکنه مبارزه می کند و خون را تصفیه می کند و باعث از بین رفتن شکستگی می شود.

جلوگیری از چین و چروک

فواید دیگر آن به عنوان ضد پیری است که می تواند باعث طول عمر و جوانی ظاهر به نظر برسد. به جلوگیری از خطوط چروک و ریز کمک می کند. علاوه بر این، این میوه علائم پیری زودرس را کاهش می دهد و یک ظاهر صاف پوست را به همراه خواهد داشت.

درخشش پوست

انواع گوجی بری سرشار از بتا کاروتن هستند. بنابراین، مصرف آنها، درخشش سالم به پوست می دهند. این مهمترین بخش از فواید سلامتی بتاکاروتن است

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گوجی بری به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

درمان آفتاب سوختگی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گوجی بری باعث محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید شده و به پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی کمک می کند.

درمان سفیدی زودرس مو

یکی از علائم پیری زودرس سفید شدن مو ها می باشد، گفته می شود که گوجی بری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی و محافظت دربرابر آنفولانزا

تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آنفولانزا می توانند با هم در ارتباط باشند. ویتامین های موجود در گوجی بری ممکن است هر دو را افزایش داده و از آن حمایت کنند. این مطالعه نشان می دهد که انواع گوجی بری ممکن است از بروز عفونت های بعدی در بزرگسالان مسن که واکسن آنفولانزا دریافت کرده اند جلوگیری کند. اما به یاد داشته باشید، که گوجی بری ها محافظی جایگزین در برابر آنفولانزا نیستند. مطمئن باشید که شما و اعضای خانواده تان هر ساله واکسن آنفولانزا را دریافت می کنید.

کمک به کاهش وزن 

انواع گوجی بری انرژی سالم را در مقادیر کوچک ذخیره می کنند. طعم شیرین و لذیذ آنها به همراه فیبر زیاد می تواند به شما کمک کند در کنار خوردن، در یک موقعیت سالم باشید. ارزش غذایی آنها به عنوان یک گزینه کم کالری و قند کم باعث می شود آنها جایگزین مناسبی برای سایر میوه های خشک شده با میزان قند بالاتر شوند. یک وعده گوجی بری حدود 100 کالری دارد.

آنتی اکسیدان ها برای چشم و پوست

میزان بالای آنتی اکسیدان ها را در انواع گوجی بری، به ویژه زاکسانتین را ذکر کرده اند. این زاکسانتین است که به انواع توت ها، زعفران و فلفل های گوجی رنگ روشن را می دهد. آنتی اکسیدان ها در هنگام قرار گرفتن در معرض عناصری مانند دود و تابش از سلول ها در برابر تجزیه جلوگیری می کنند. از این گذشته، غذاهای دارای سطح آنتی اکسیدان سالم غنی از فیبر و چربی های سالم هستند. کسانی که به مدت 90 روز مکمل غذایی روزانه با انواع گوجی بری را خورده بودند، دچار افت فشار خون کمتری بودند و کمتر رسوب زرد رنگی را در چشمان خود داشتند.

تثبیت قند خون

اگر شما یک ذائقه شیرین خاص دارید، انواع گوجی بری شیرین ممکن است غذای مورد علاقه جدید شما باشد. به طور بالقوه قند خون را کاهش می دهد. مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. سلول هایی که به تولید انسولین کمک می کنند، بهبود یافته و بازیابی می شوند.

مبارزه با سرطان

انواع گوجی بری مانند سایر انواع توت ها (مانند زغال اخته و تمشک) به این ترتیب که مقدار زیادی آنتی اکسیدان ویتامین C و ویتامین A را تأمین می کنند. فواید گوجی بری به لطف پلی ساکاریدها و ترکیبات گلیکوکونژوگیت که باعث تقویت فعالیت های بی نظیر ایمنی، ضد توموری و آنتی اکسیدانی در مغز، کبد، اندام های تولید مثل و دستگاه گوارش می شوند، به سایر قسمتهای بدن نیز گسترش می یابد.

سم زدایی کبد

اعتقاد بر این است که انواع گوجی بری وظیفه محافظت از کبد را دارند و همراه با گیاهان سنتی مانند شیرین بیان و گانودرما در بسیاری از پاک کننده های کبد استفاده می شود. یکی از بهترین ترکیبات برای تقویت سلامت کبد و کلیه برای بازگرداندن نشاط، قدرت و راحتی است.

تقویت انرژی و روحیه 

نوشیدن آب گوجی بری به طور مرتب می تواند به افزایش سطح انرژی، خلق و خو و همچنین بهبود سلامت گوارش کمک کند.

سلامت چشم

گوجی بری دارای ویتامین A و آنتی اکسیدان فراوانی است بنابراین رادیکال های آزاد بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژانراسیون ماکولا را کاهش می دهد.



عوارض جانبی انواع گوجی بری چیست؟

انواع گوجی بری می توانند با داروهای خاصی از جمله وارفارین در تداخل باشند. آب توت گوجی نوشیدنی گیاهی محبوب است که می تواند خونریزی را افزایش دهد. این ماده با داروهای مانند وارفارین که ضد انعقاد کننده هستند، با آنها تداخل داشته و آن را تقویت می کند.

ممکن است موجب افت قند خون بسیار زیاد شود. گوجی بری ها می توانند سطح قند خون را کاهش دهند. آنها به عنوان گزینه های درمانی احتمالی برای مدیریت دیابت شناخته شده اند. اما اگر در حال حاضر به داروهای دیابت وابسته هستید، ممکن است باعث شود سطح قند خون بیش از حد کاهش یابد. هیچ تحقیق مستقیمی وجود ندارد مبنی بر اینکه گوجی بری می تواند باعث هیپوگلیسمی شود. با این حال، بهتر است احتیاط کنید.

ممکن است باعث آلرژی شود. گوجی بری ها می توانند باعث ایجاد آنافیلاکسی شوند، وضعیتی که بدن در آن حساس می شود. پروتئین های انتقال چربی در انواع گوجی بری ها می توانند مسئول این واکنش ها باشند. علائم آنافیلاکسی شامل کهیر، مشکل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه و صدای خشن است. افراد در معرض خطر آلرژی غذایی تا زمانی که تأیید پزشک خود را دریافت نکنند، نباید انواع گوجی بری را مصرف کنند.

ممکن است باعث افت فشار خون شود. مطالعات نشان می دهد که توت گوجی همچنین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این ممکن است خبر خوبی باشد، اما اگر فرد در حال حاضر برای درمان فشار خون بالا از داروهای خود استفاده کند. آنگاه توت های گوجی ممکن است باعث افزایش عملکرد داروهایی که باعث کاهش فشار خون می شوند، شود. این می تواند به افت فشار خون در سطح خطرناکی منجر شود. گرچه هیچ تحقیق مستقیمی برای اثبات این امر وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد. اگر در حال حاضر برای درمان فشار خون بالا در حال استفاده از دارو هستید، لطفاً قبل از مصرف انواع گوجی بری، با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است منجر به اسهال شود. برخی شواهد حکایتی حاکی از آن است که مصرف بیش از حد گوجی بری می تواند منجر به اسهال شود. با این حال، هیچ مدرک مشخصی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. اگر مشکلات گوارشی دارید، لطفاً قبل از مصرف انواع گوجی بری با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است باعث سقط جنین شود. انواع گوجی ها حاوی بتائین هستند. اگرچه هنوز تحقیقات مشخصی صورت نگرفته است، برخی از شواهد حکایتی حاکی از آن است که بتائین ممکن است باعث سقط جنین شود. از این رو، زنان باردار و شیرده باید تا زمان مشورت با پزشک خود از مصرف گوجی بری اجتناب نمایند. همچنین می تواند منجر به مشکلات گوارشی خفیفی شود. بنابراین بهتر است هنگام داشتن مشکلات گوارشی مزمن از خوردن این میوه خودداری کنید.



طریقه مصرف گوجی بری

گوجی بری بسیار گران قیمت است و آن را بصورت تازه و خشک شده به عنوان میان وعده و برای تهیه انواع اسموتی، آب میوه، سس شیرین، ماست میوه ای، سالاد میوه، غلات صبحانه و چای و دمنوش استفاده می کنند. امروزه گوجی بری را به صورت عصاره و قرص های مکمل به بازار عرضه می کنند. علاوه بر میوه گوجی بری از سایر قسمت های آن از جمله گل، برگ، هسته و ریشه آن به دلیل خواص دارویی که دارند، استفاده می شود.