فیسالیس
فیسالیس چیست و چه خواصی دارد؟

فیسالیس چیست؟

عروسک پشت پرده، کاکنج با نام علمی فیسالیس (به انگلیسی: Physalis)


فیسالیس (Physalis) یکی از میوه های استوایی بومی مناطق آمریکای جنوبی آمازون و از خانواده گوجه فرنگی است، میوه آن مانند پرتقال، رنگ زرد متمایل به نارنجی و طعمی ترکیبی از طعم میوه های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس دارد. میوه فیسالیس با یک لایه کاغذی شکل، به صورت کامل در برگرفته شده است و می توان آن را در سالاد، دسر مربا و ژله به کار برد و یا اینکه مانند انگور یا هر نوع میوه دیگری، به تنهایی و یا خشک شده مصرف کرد.

میوه فیسالیس به دلیل طعم خوش و بی نظیرش در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد. بوته های این میوه تا ارتفاع 1 متر رشد می کنند و دارای بوته های کوچک مخملی کرم رنگ 3 گوش است هر بوته در صورت نگهداری صحیح قادر به تولید 2 یا 5 کیلو میوه است. این میوه بی نظیر، تقریباً هم سایز عناب است. رسیده آن جنبه خوراکی، دارویی و صنعتی دارد در ایران به "عروسک پشت پرده" نیز معروف است و در کشورهای همسایه به نام های "گیلاس زمینی" و "فانوس چینی" نیز شناخته می شود، این گیاه برای رشد نیاز به مکانی آفتابی و گرم دارد و می توان این گیاه را در اکثر خاک ها و یا حتی در گلدان ها کشت کرد.

فیسالیس منبع غنی و طبیعی از آنتی اکسیدان ها بوده و ویتامین های A، E، C، P و F را در خود دارد. این میوه بدن انسان را در مقابل خنثی سازی رادیکال های آزاد که موجب بروز بیماری هایی چون سرطان، سکته قلبی، پروستات، آسم و آلرژی می شود، حفاظت می کند همچنین غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

علاوه بر خواص دارویی فراوان این میوه، از برگ و ساقه های آن نیز به صورت دم نوش استفاده می کنند. دم کرده آن برای درمان آسم موثر است، این میوه برای بیماری های پوستی خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارد. برگ های آن برای درمان مالاریا، هپاتیت، روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • از جمله خواص این میوه تقویت کننده سیستم دفاعی بدن است، خاصیت ضد سرطانی، ضد باکتری و ضد ویروسی دارد.

  • از دیگر مزایای این میوه تأثیر بسزایی است که در شادابی و طراوت پوست و تقویت قوای جنسی دارد.

  • ویتامین های B کمپلکس در این میوه مانند تیامین برای سوخت و ساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز لازم است.

  • از میوه فسالیس در تهیه كرم های آرایشی نیز استفاده می شود

  • فیسالیس سه برابر لیمو، ویتامین C دارد و دارای خاصیت تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، ضد باکتری و ضد ویروسی است.

  • "پکتین" موجود در این میوه که کاهش دهنده کلسترول است، این ماده در جذب ویتامین C به بدن کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.


خواص دارویی و درمانی میوه فیسالیس

سرطان

فیسالیس زرد حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی هستند که رادیکال های آزاد بدن را کاهش داده و با افزایش آپوپتوز و مرگ سلول های سرطانی، خطر ابتلا به انواع سرطان را از بین می برند.

ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گلدن بری به عنوان ضد التهاب طبیعی عمل کرده و خطر ابتلا به انواع بیماری های التهابی مانند آرتروز، نقرس، درد مزمن و حتی هموروئید یا بواسیر را کاهش می دهد.

افزایش انرژی

میوه ی فیسالیس حاوی دوزهای خوبی از ویتامین B می باشد، مواد غذایی که برای تولید انرژی در بدن ضروری می باشند. مصرف کافی ویتامین B به حفظ انرژی شما کمک کرده و مانع از خستگی می گردد. 100 گرم میوه ی فیسالیس دارای 11/0 میلی گرم تیامین، 04/0 میلی گرم ریبوفلاوین و 8/2 میلی گرم نیاسین می باشد. همه ی این ویتامین ها نقش مهمی را در تولید انرژی از کربوهیدرات ها و چربی های رژیم غذایی ایفاء می کنند.

لاغری و کاهش وزن

فیسالیس یک میوه ی کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. چون 100 گرم از این میوه تنها 53 کالری دارد. محتوای کل چربی (70/ گرم) در این میوه نیز ناچیز است و علاوه بر این دارای کلسترول کمی است. میوه ی فیسالیس دارای کالری بسیار کمی بوده و از این رو افزایش مصرف آن مطمئنا نمی تواند منجر به افزایش وزن گردد.

فشار خون

ترکیبات ضد التهابی موجود در فیسالیس به کاهش التهاب شریان ها و عروق خونی کمک کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را از بین می برد.

کلسترول خون و قلب

اسیدهای چرب ضروری موجود در فیسالیس به کاهش کلسترول خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

دیابت و قند خون

برخی از ترکیبات موجود در فیسالیس می توانند تجزیه و مصرف قندهای ساده از کربوهیدرات ها را کاهش داده و نوسانات شدید قند خون را یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند را بهبود می بخشند.

منبع خوبی از پروتئین ها

بعضی افراد تصور می کنند که گوشت تنها منبع خوب پروتئین می باشد، اما این تصور اشتباه است. میوه ی فیسالیس خام و خشک نیز می تواند حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین ها باشد، این میوه دارای 18 نوع مختلف آمینو اسیدها از جمله تمام 8 آمینو اسید ضروری می باشد. آمینو اسیدها ترکیبات آلی هستند که به عنوان بلوک های ساختاری پروتئین ها عمل می کنند. 100 گرم میوه ی فیسالیس خشک شده حاوی 16 درصد مقدار مصروف روزانه ی توصیه شده از پروتئین می باشد. بنابراین گیاه خوارانی که به دنبال یافتن منابع غیر گوشتی به منظور افزایش جذب پروتئین هستند، می توانند از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

کبد

برخی تحقیقات نشان می دهند که فیسالیس با سم زدایی و پاک سازی بدن به سلامت کبد کمک کرده و خطر تخریب آن را کاهش می دهد.

بهبود سلامت چشم

میوه ی فیسالیس یک میوه ی دوستدار چشم در نظر گرفته می شود، چون این میوه دارای ویتامین A بالایی می باشد. تنها 100 گرم میوه ی فیسالیس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بنابراین مصرف منظم این میوه قطعا می تواند به حفاظت از بینایی چشم شما در برابر مشکلات مرتبط با پیری مانند تخریب ماکولا کمک کند. علاوه بر این، ویتامین A فعالیت آنتی اکسیدانی قوی را نشان داد که به این معنی است که مصرف این میوه می تواند نقش حیاتی را در کاهش آسیب رادیکال های آزاد ایفا کند. کاربرد خارجی آب این میوه برای درمان مشکلات چشمی مانند ناخنک استفاده می شود.

کلیه

گلدن بری یک دیورتیک طبیعی در طب سنتی است که با افزایش ادرار به دفع سموم سیستم لنفاوی از طریق کلیه ها و بهبود سلامت آن ها کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تنها با مصرف 100 گرم میوه ی فیسالیس 18 درصد ویتامین C مجاز توصیه شده تامین می شود، مطمئن باشید که مصرف روزانه ی این میوه کمک فوق العاده ای به تقویت سیستم ایمنی بدن شما می کند. ویتامین C توسط افزایش سنتز سلول های مبارزه کننده با عفونت باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. این میوه منبع خوبی از پلی ساکاریدها بوده که به افزایش ایمنی کمک می کنند.

 

عوارض و مضرات میوه فیسالیس

مسمومیت

از خوردن فیسالیس سبز و نارس خودداری کنید چون ممکن است سمی باشد و باعث مسمومیت شود. همچنین توصیه شده که از مصرف فیسالیس وحشی جدا خودداری کنید.

آلرژی و حساسیت

اگر به انواع توت ها آلرژی و حساسیت دارید ممکن است فیسالیس هم باعث آلرژی و حساسیت در شما شود.

مصرف برای خانم های باردار

عصاره آبی میوه فیسالیس به عنوان یک داروی ضدبارداری سنتی و سقط جنین توسط گیاه شناسان طب قدیم ایرانی شناخته شده است. 

ناباروری

میوه ی فیسالیس سبب ناباروری می شود.

بیماران مبتلا به نارسایی طحال

بیماران مبتلا به نارسایی طحال باید از مصرف میوه ی فیسالیس خودداری کنند.


نحوه ی مصرف میوه ی فیسالیس

همانطور که قبلا ذکر شد، میوه ی فیسالیس توسط یک پوسته ی کاغذی غیر معمول احاطه شده است. بنابراین، هنگام خوردن این میوه، در مرحله ی اول شما نیاز به جدا کردن پوست از میوه دارید. این کار به این دلیل است که پوسته غیر خوراکی می باشد. از این رو حذف آن از میوه ضروری می باشد. بعد از برداشتن پوسته، میوه را با آب بشویید و سپس آن را یا به صورت خام مصرف کنید و یا می توانید به صورت پخته شده به انواعی از غذاهای اضافه کنید. میوه ی فیسالیس برش داده شده می توانند به هر نوع سالادی اضافه شوند. این میوه طعم ترش و شیرینی را به غذاها می دهد.

 

میوه ی خشک فیسالیس

در مقایسه با فیسالیس خام، نوع خشک این میوه حاوی مواد تغذیه ای متمرکزتری می باشد. بنابراین مصرف منظم فیسالیس خشک قطعا می تواند مصرف مواد تغذیه ای شما را به حداکثر برساند. بافت این میوه ی خشک شده نرم و چروکیده و شبیه یک کشمش می باشد. از آن جا که این میوه باعث افزایش بالقوه ی انرژی می گردد، آن ها اغلب به شکلات های انرژی زا اضافه می شوند.