شیرینی مفید است یا آجیل
فواید و مضرات شیرینی و آجیل

 "خـوردن همیشـه لـذت بخـش اسـت امـا پـر دردسـر"

شیرینی چیست؟

شیرینی به ماده غذایی اطلاق میگردد که ماده اصلی آن شکر یا پودر قند یا قندهای مصنوعی باشد و در تعریف آنقدر گسترده است که شکلاتها را هم در بر میگیرد. در اغلب شیرینیها، آرد و تخممرغ ماده اصلی تشکیل دهنده علاوه بر مادهٔ شیرینکننده بهشمار میآیند. طعم شیرین مواد در دما های مختلف متفاوت است. شیرینی از رابطهی مستقیم دما پیروی میکند. بر این اساس هرچه دمای محصول (خوراکی) بیشتر باشد طمع شیرین بیشتر بر ذائقه حس میشود، و هرچه دما پایین تر باشد کم تر طعم شیرین حس میشود.

به جزء شیرینیهای اصیل قدیمی ایران مانند ریس، نوقا، گز و سوهان ، شیرینیها در شیرینی فروشیهای ایران به دو دسته اصلی شیرینی خشک و تر تقسیم میشوند. شیرینیهای خشک شیرینیهایی هستند که در تهیه آنها از خامه استفاده نشده باشد و قابلیت نگهداری برای مدت بالا را داشته باشند. از معروفترین این شیرینیها میتوان به شیرینی قرابیه، زبانی، کشمشی، دانمارکی و مربایی اشاره کرد. شیرینیهای تر شیرینیهایی هستند که در تهیه آنها از خامه استفاده شده باشد و برای نگهداری باید در محیط یخچال نگهداری شوند. از معروفترین این شیرینیها میتوان به شیرینی خامهای و رولت اشاره کرد. با اینکه اصولاً عمر شیرینهای تر به خاطر شرایط نگهداری آنان و همچنین کم بودن تولید و مصرف محصولات لبنی در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی، نمیتواند زیاد بوده باشد، تنوع این نوع شیرینی ها به نوعی بیانگر خلاقیت و ظرافت طبع ایرانی میباشد. ایرانیان تاریخی طولانی در تولید شیرینی جات داشته اند، بستنی البته نه به صورت فعلی، ۲۴۰۰ سال پیش در ایران اختراع شدهاست و ریشه تاریخی شیرینیهای خشک غربی (cookie) به کلوچه ایرانی در ۱۳۰۰ سال پیش میرسد. البته حداقل در مورد بستنی، ایرانیان آنچنان در تاریخ تحول آن مشارکت نداشته اند که شاید ریشه در کم بودن تولید و مصرف محصولات لبنیاتی در آسیا نسبت به اروپا داشته باشد، که آن هم ریشه در مشکل دار بودن هضم لاکتوز برای اکثر مردم آسیا دارد.


مضرات شیرینی جات:

شیرینی جات از جمله پرمصرف ترین مواد غذایی هستند که علاوه بر قندها یا کربوهیدرات ها از چربی ها و همچنین به میزان کمی پروتئین ها و لبنیات هم تشکیل شده اند. موادی مثل بیسکوییت ها، شکلات ها، آبنبات ها، کیک ها و کلوچه ها که همگی شیرینی جات و در واقع همان کربوهیدرات ها هستند که پر مصرف می باشند که کودکان و نوجوانان نسبت به مصرف آن تمایل بیشتری دارند. مصرف بیش از حد قند به مدت طولانی میتواند طول عمر افراد را ۱۱ تا ۲۰ سال کاهش دهد و این یک واقعیت است

شیرینی جات از مواد غذایی پرکالری هستند که باعث چاقی و افزایش وزن می شوند. علاوه بر آن شیرینی جات به دلیل تشدید فضای اسیدی در دهان سبب تخریب و پوسیدگی دندان ها خواهند شد. همچنین این مواد سبب تشدید رفلاکس که همان بازگشت اسید از معده به مری و ترش کردن است خواهند شد. در برخی منابع ذکر شده است که مصرف این مواد در افراد دارای افزایش ترشح اسید و همچنین التهاب معده سبب وخامت وضعیت معده افراد خواهد شد. و اما باوری وجود دارد که مصرف شیرینی جات سبب ابتلای فرد به دیابت می شود؛ در این مورد باید گفت که خیر، مصرف شیرینی سبب افزایش وزن و چاقی خواهد شد که این چاقی در افراد مستعد و دارای سابقه ژنتیکی زمینه ابتلا به دیابت را فراهم خواهد آورد.

در علم تغذیه هر ماده غذایی که بیش از حد مصرف شود مضر است، و ما باید سعی کنیم به جای مصرف شیرینی ها یا همان قندهای ساده از قندهای پیچیده استفاده کنیم؛ منظور از قندهای ساده همان کیک ها و کلوچه ها و شیرینی ها است و منظور از قندهای پیچیده همان شیرینی های طبیعی مانند خرما و کشمش و عسل است. فرایند هضم این قندها بیشتر طول می کشد و ما دیرتر احساس گرسنگی و افت قند خون می کنیم. البته در مصرف این قندها هم باید حد تعادل رعایت شود.

معمولاً پس از خوردن شیرینی جات در فرد احساس خوشایندی به وجود می آید که این احساس در نتیجه ترشح ماده ای به نام دوپامین در سطح مغز است. هنگامی که میل دارید یک دونات یا شکلات بخورید، چند دقیقه با خود فکر کنید. آیا گرسنه هستید؟ یا استرس دارید؟ با فکر کردن به احساساتی که هوس های غذایی را ایجاد می کنند، می توانید به تدریج میل به مصرف شیرینی را کنترل کنید.

اگر فکر می کنید که زندگی بدون شکر افزوده، جلوه خود را از دست می دهد، نگران نباشید. شیرینی طبیعی در میوه های تازه و خشک، ماست ساده، غلات کامل و سبزیجات وجود دارند. این غذاها برخلاف آبنبات و دیگر شیرینی جات، مواد مغذی مورد نیاز مانند پروتئین، ویتامین D، کلسیم، ویتامین A، C و فیبر را تأمین می کنند، که به سختی می توانید آن ها را از کیک، نوشابه و شکلات به دست آورید. به علاوه، هضم فیبر و پروتئین به زمان طولانی تری نیاز دارد و موجب افزایش کمتری در قند خون می گردند. همچنین باعث می شوند مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینیها، دور کردن تمامی تنقلات و شیرینیها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفههای فروش شیرینیها دیدن نکنید. بعد از خلاص شدن از شر تمامی تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوههای غیرطبیعی نیز میشود، حال نوبت آن است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوهها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخممرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها کنید. پس از چند روز قطع مصرف شیرینیها و جایگزینی میوهها و سبزیجات، حتی به تدریج میوهها به نظرتان شیرینتر می‌‌رسند. شکر، سم سفید است. قند و شکر ارزش تغذیه ای پایین و قدرت چاق کنندگی بالایی دارد و سلامت را تهدید می کند

حالا باید ببینیم که بهترین زمان برای خوردن شیرینی چه زمانی است؟

جکسون بلتنر، متخصص تغذیه نیز با رائو موافق است و اضافه میکند که خوردن شیرینی بعد از ناهار نیز میتواند تأثیر شگفتی بر سطح قند خون داشته باشد. او میگوید: "مصرف دسر بعد از یک غذای متعادل باعث میشود تا شما از مواد مغذی موجود در غذایتان بهرهی بیشتری ببرید و به ثبات قند خونتان بعد از مصرف شیرینی کمک میکند. از نظر روانی نیز، بهتر است که مصرف شیرینی را به بعد از خوردن غذا موکول کنید."

هنگامی که دسر بلافاصله بعد غذا مصرف شود، سیگنالی ارسال میشود که کار را تمام شده میداند و احتمال این که پس از آن به مصرف خوراکیهای دیگر به صورت سرپایی فکر کنید، کاهش مییابد. به هر حال، خوردن شیرینی در ساعت 4 تا 6 بعدازظهر فقط به شرطی امن است که مطمئن شوید بعد از مصرف آن شروع به حرکت و فعالیت بدنی میکنید. نیاز به فعالیت آن چنانی نیست؛ حتی اگر وقت نداشتید یک پیاده روی ساده 10 دقیقهای انجام دهید.

نکته از فواید مصرف شکلات

  • افزایش طول عمر: افرادی که شکلات میخورند از افرادی که نمی خورند بیشتر عمر می کنند. افرادی که به طور متعادل شکلات مصرف می کنند-یک تا سه بار در ماه- سالم ترند. ولی حتی آن دسته از افراد که روزانه (بدون زیاده روی) شکلات میخورند نیز بیشتر عمر می کنند.

  • ذخیره نیرو توسط قند: مصرف یک تکه قند منجر به افزایش استقامت و تمرکز افراد می شود. مصرف چند تکه شکلات هنگام انجام یک فعالیت شدید، از کار در باغچه گرفته تا مشق نوشتن، موجب افزایش توان افراد می شود.

  • کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی: ولی براساس تحقیقات انجام شده، کسانی که در هفته پنج بار یا بیشتر شکلات می خورند، احتمال ابتلاع به بیماری های قلبی در آنها۶۰درصد کاهش می یابد.


آجیل چیست؟ 

آجیل به مخلوطی از خشکبار گفته میشود که بنا بر سلایق و مدلهای گوناگون، ترکیبات آن فرق میکند. از دیرباز به یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی بدل گشتهاست به صورتی که برخی از مراسم سنتی ایرانیان (مانند نوروز و یلدا) تنها با حضور آجیل مفهوم خود را پیدا میکنند. آجیلها انواع بسیار گوناگونی دارند که نمیتوان برای تمامی آنها اسم انتخاب کرد. برخی اسامی هم که برای آجیلها انتخاب میشود از دو شیوه نامگذاری پیروی میکند.

  • شیوه اول که نام آجیل را بر اساس کاربرد آن انتخاب میکند. (برای مثال آجیل مشکل گشا)

  • شیوه دوم نام آجیل را بر اساس ترکیبات و اجزای آن انتخاب میکند. (مانند آجیل شور، آجیل شیرین، چهار مغز)


خانواده آجیلها دستهای از میوهجات با پوست سخت و سفت هستند که از درختان با دانه ناشکوفا و باز عمل میآیند. در زبان انگلیسی کلمه nut به گستره بزرگی از دانههای خشکبار شده اطلاق میشود آجیلها یک منبع مهم غذایی برای حیات وحش و انسانها محسوب میشوند. گردو، پسته، فندق، بادام، بلوط، بادام هندی، بادام زمینی جزء آجیلها هستند. هر چند همان گونه که گفته شد، گستره موادی که در آجیلهای گوناگون به کار میرود بسیار زیاد است، اما بهطور کلی میتوان از اقلام زیر به عنوان ارکان اصلی تشکیل دهنده آجیل نام برد: پسته، فندق، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، بادام زمینی، بادام، بادام هندی، گردو، نقل، کشمش، نخودچی و ماکادمیا

داشتن رژیم غذایی مناسب میتواند بدن را از مبتلا شدن به بیماریهایی از جمله دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ مقاوم کند. مصرف آجیلهای مختلف میتواند منبع خوبی از مواد معدنی و مواد مغذی باشد. در ایالات متحده آمریکا حدود ۳۰ میلیون نفر بزرگسال مبتلا به نوع ۱ دیابت هستند که میتوانند با مصرف آجیلهای مختلف میزان قند خون را کنترل کنند. طبق گفتههای انجمن دیابت آمریکا، آجیل میتواند یکی از بهترین وعدههای غذایی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. آجیل مشکلگشا بیشتر نقش آیینی و مذهبی دارد؛ برای برآورده شدن آرزوها و یا خوششانسی استفاده میشود و از ترکیب مغزها و توت خشکتشکیل میشود. آجیل چهار مغز، از ترکیب مغز بادام، پسته، فندق و بادام هندی تشکیل میشود. چهار مغز آنتیاکسیدان زیادی دارد و باعث کاهش روند پیری سلولهای بدن میشود. همچنین خواص دیگری مانند جلوگیری از بیخوابی، تقویت عملکرد مغز، درمان بیماریهای گوارشی، افزایش کارآیی ذهن کودک و… دارد..

آجیل شیرین از مغز گردو، کشمش، بادام و سایر مواد مغذی تشکیل میشود؛ گرچه محبوبیت آجیل شور را ندارد، ولی بیکار ننشسته و با جذب گردو و سایر مغزهای مغذی، خواص بیشتری را به اسم خود ثبت کرده است. آجیل پوست و مو را تقویت میکند، باعث جلوگیری از پوکی استخوان، بیماریهای قلبی و ابتلا به دیابت میشود، دستگاه گوارش را تقویت میکند و از ابتلا به انواع سرطانها پیشگیری میکند. برخلاف تصورات، چربی آجیل نهتنها از نوع چربیهای مضر نیست، بلکه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی میشود. آجیل به دلیل داشتن میزان زیادی امگا۳ که جز چربیهای غیراشباع است، باعث تنظیم کلسترول و تقویت عملکرد قلب میشود.

تأثیر آجیل بر عملکرد سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروسها، میکروبها، باکتریها و انواع بیماریها به مواد مغذی نیاز دارد. این مواد مغذی شامل چربیهای طبیعی و پروتئینهای با کیفیت است. به هر میزانی که بدن انسان از این مواد مغذی غنی تر باشد سیستم ایمنی نیز در مقابله و مبارزه با عوامل خارجی موفق تر عمل میکند. آجیلها منبع عظیم این مواد مغذی هستند. ویتامین E موجود در آجیل خصوصاً پسته، بادام و گردو برای مقابله با عفونت، ویروس و باکتری بسیار مؤثر است. این دانههای مغذی همچنین سرشار از امگا۳، روی و منیزیم هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی و جذب ویتامینهایی نظیر A , D، E , K میشوند.

بادام زمینی:

مصرف بادام زمینی بهترین راه برای افرادی ست که میخواهند پروتئین بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بادام زمینی بهطور قابل توجهی دارای مواد مغذی ضروری ست. به همین دلیل بادام زمینی برای بدنسازی بسیار مفید میباشد.جالب است بدانید با وجود اینکه بادام زمینی جزء حبوبات محسوب میشوند اما بیشتر مردم آنها را به عنوان آجیل میشناسند. حاوی مقدار زیادی پولی فنول، آنتیاکسیدان، فلاونوئیدها و آمینو اسید هستند. تحقیقات نشان دادهاست که تمام ترکیبات ذکر شده برای سلامت بدن انسان بسیار مفید میباشند. بر اساس بانک اطلاعاتی مواد مغذی که توسط بخش کشاورزی ایالات متحده (USDA) ایجاد شدهاست، هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی دارای ۵۶۷ کالری و مواد مغذی است.

بادام:

بادام درختی در مقایسه با مغزها و آجیلهای دیگر محبوبیت بیشتری دارد و در حال حاضر در بسیاری از کشورها مصرف میشود و شناخته شده است. با توجه به بادام زمینی مقدار پروتئین کمتری دارد اما با این حال در مواد مغذی دیگر سرآمد تر است. بر اساس USDA در هر ۱۰۰ گرم بادام درختی، ۵۷۹ کالری وجود داشته و دارای مواد مغذی است.

 فندق:

28 گرم فندق یا 20 عدد مغز فندق دارای 176 کالری انرژی ، 17 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین و حدودا 2 گرم آب می باشد. فندق حاوی روغنی به نام اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین ها و املاح ضروری است. بتاسیتوسترول، موجود در فندق سبب کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان سینه و سرطان پروستات می شود ، بنابراین مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، بدن را در برابر بیماری های قلبی و سرطان حفظ می کند.

 پسته:

 مغز پسته دارای ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین های B 1، B 2، B 6 و املاحی، مانند آهن، روی، پتاسیم، سلنیوم، فسفر، فولات، فیتواسترول، کلسیم و مس است. مغز پسته دارای پروتئین گیاهی، اسید های چرب غیر اشباع، و فیبر است که این مواد نقش موثری در سلامتی دارند. پسته حاوی آهن فراوانی است بنابراین درمان کم خونی و فقر آهن بسیار مفید است. ویتامین A موجود در پسته سبب تقویت بینایی شده و به رشد سلول ها و بافت های بدن کمک می کند.

بادام هندی:

 بادام هندی سرشار از املاحی مانند مس، منیزیم، فسفر، و روی و ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین E است. بادام هندی سرشار از چربی و پروتئین و چربی غیراشباعی به نام اسید اولئیک بوده که برای قلب مفید است. بادام هندی سرشار از مس فراوان است که همراه با آهن در ساخت هموگلوبین نقش مهمی داشته وسبب جلوگیری از کم خونی می شود. مس موجود در بادام هندی در تشکیل غلاف میلین سلول های عصبی نقش اساسی داشته و موجب حذف رادیکال های مضر بدن می شود. مس موجود در بادام هندی نقش مهمی در تشکیل رنگدانه های ملانین پوست و مودارد.

شرایط نگهداری:

آجیل خام تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه ای می ماند، اما آجیل بوداده را بهتر است سریع و طی چند هفته مصرف کنید. آجیل را در گرما و رطوبت نگه ندارید زیرا گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می دهد و باعث فاسد شدن آجیل می شود. در صورت اضافه آمدن آجیل درون ظرف های دربسته قرار بدهید و به مدت 6 ماه داخل یخچال و یا یک سال در فریزر منزل نگه داری کنید.

مقدار مصرف:

خوردن آجیل همیشه توصیه شده است اما از آنجایی که برای حفظ سلامتی بدن باید در خوردن حد تعادل را رعایت کنیم پس بهترین توصیه بازهم به اندازه خوردن است. مصرف روزانه 42 گرم از انواع آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی، گردو و پسته می تواند خطر احتمال به بیماری های قلبی را کاهش دهد. البته باز هم باید دقت کنید که مصرف آجیل باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد. به این معنی که تصور نکنیم خوردن آجیل و کم نکردن مصرف چربی های اشباع موجود در لبنیات و گوشت می تواند سلامت قلب را بیمه کند. افراد عادی می توانند روزانه 30 تا 40 گرم آجیل مخلوط مصرف کنند، مبتلایان به فشار خون هم می توانند علاوه بر مصرف این 30 تا 40 گرم آجیل، پنج عدد بادام خام استفاده کنند، افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند می توانند علاوه بر مصرف میزان مجاز روزانه آجیل، سه عدد گردوی کامل هم میل کنند. منیزیم از جمله مواد معدنی است که در آجیل ها وجود دارد، بادام و گردو جزء مغزهایی هستند که مقادیر بالایی منیزیم دارند؛ منیزیم تاثیر چشمگیری در کنترل فشار خون دارد بنابراین مبتلایان به فشار خون باید روزانه پنج تا 10 عدد بادام و پنج عدد گردو مصرف کنند.از دیگر ترکیباتی که در آجیل ها موجود است، می توان به اسیدهای چرب امگا 3 اشاره کرد؛ گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، سه عدد گردو کامل به اندازه 200 گرم گوشت ماهی امگا 3 دارد.

امگا 3 در رشد سیستم مغزی کودکان نقش موثری دارد، این اسید چرب برای بیماران قلبی بسیار مفید است و از بروز برخی بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 2 و سرطان جلوگیری می کند. شما می توانید برای اندازه گیری میزان مصرف هریک از دانه های آجیل مصرفی در طول روز از رژیم غذایی کف دست استفاده کنید و از کف دست خود به عنوان یک پیمانه برای مصرف به اندازه این خوراکی های خوش طعم و پرخاصیت استفاده کنید.


مضرات آجیل

  • آجيل‌ها پركالري هستند و هر گرم آنها 5 كالري انرژی غذایی توليد مي‌كند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، يك نعلبكي آجيل دارای تقریبا 600 کالری انرژی غذایی است. می‌دانید 600 کالری یعنی چه‌قدر؟ یعنی 2 بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه 2 بشقاب برنج در چاق‌کنندگی شما نقش داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذايي مثل ساير اوقات تنظيم شود و مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان‌وعده و در حد متعادل باشد.

  • وجود چربي‌هاي متراكم در انواع آجيل در افزايش وزن و بروز چاقي موثر است. مصرف زياد آجيل باعث جمع شدن انرژي و چربي بيش از حد مورد نياز در بافت‌هاي بدن مي‌شود و افزايش وزن را در پي دارد. پس اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می‌روید، دست در ظرف آجیل می‌کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذايي را در هر وعده اصلي، بخصوص شام، كم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

  • معمولاً در تهيه انواع آجيل‌ها از مقاديري زيادي نمك استفاده مي‌شود. بنابراين مصرف بی‌رویه آجيل، مخصوصا اگر ميزان نمك آن بيش از حد متعارف باشد، ممكن است عوارضي را به خصوص برای بيماران قلبي‌عروقي، افراد مبتلا به فشار خون، و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.

  • آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین کننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، ضرر که ندارد هیچ، مفید هم هست. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حسابی مواظب باشند چون تحقیقات نشان داده که مصرف آجيل‌هاي شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهاني و ايست قلبي شود. بر اساس يکي از پژوهش‌هاي انجام شده در کشور انگلستان بر روي 120 فرد مبتلا به فشار خون که دچار ايست قلبي خفيف شده بودند و مقايسه آنها با 120 فرد مبتلا به فشار خون که ايست قلبي را تجربه نکرده بودند، مشخص شد که مصرف آجيل‌هاي نمکي يکي از عوامل اصلي در بروز ايست قلبي در اين بیماران بوده است. پس بهتر است که افراد دچار فشار خون بالا، در صورت تمايل به مصرف آجيل، تا حد ممکن از آجيل‌هاي خام استفاده کنند و دور آجيل‌هاي بوداده و نمکي را یک خط قرمز پررنگ بکشند.

  • بعضی از اقلام آجیل، به‌خصوص آجیل‌های شیرین، دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان‌ها می‌چسبند و تا ساعت‌ها در حفره دهانی باقی می‌مانند. یادتان باشد که حتما در فاصله کوتاهی بعد از خوردن چنین موادی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از فساد آنها جلوگيري شود.

  • بعضي از تركيبات موجود در آجيل، مانند بادام زميني، برای بعضي افراد به شکل آلرژی عمل می‌کند. آلرژن یعنی ماده‌ای که می‌تواند برای شخص حساس، ایجاد حساسیت و آلرژی بکند. افرادی که به بادام‌زمینی یا به دیگر اقلام موجود در آجیل حساسیت داشته باشند، با مصرف آن دچار واکنش‌های حساسیتی مي‌شوند که این واکنش‌ها در بعضی از موارد می‌تواند بسیار شدید و حتی کشنده باشد. به همین خاطر توصيه مي‌شود که این دسته از اشخاص از خوردن آجیل یا آن اقلام خاص چشم‌پوشی کنند. افراد مبتلا به آسم هم باید از خوردن آجيل و خشكبار به طور کلی پرهیز كنند. به عبارت دیگر، اين بیماران منع استفاده از خشكبار و آجيل دارند.

  • دیابتی‌ها هم که دیگر تکلیف خود را می‌دانند. این بیماران باید میزان تقریبی انرژی و کربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالری و کربوهیدرات دریافتی روزانه خود کم کنند.

مصرف شيريني‌ها نيز از قواعد كلي مورد ذكر در مورد آجيل پيروي مي‌كند. با اين تفاوت كه زياده‌روي در مصرف شيريني‌جات عوارض بيشتري را در مقايسه با مصرف بي رويه آجيل به همراه خواهد داشت. بايد تاكيد كرد كه مصرف شكر در دنيا سه برابر ميزان مورد نياز آن است به عبارتي بايد مصرف شكر را به يك سوم كنوني تقليل داد كه قطعا كاهش مصرف شيريني از راهكارهاي موثر در اين راستا خواهد بود. متخصصان معتقدند: شيريني‌جات به لحاظ دارا بودن انرژي زياد بويژه موادي نظير خامه‌ها كه حاوي انرژي متراكمي هستند در چاقي و افزايش وزن افراد نسبت به آجيل از اهميت بيشتري برخوردارند. مصرف بي‌رويه شيريني در اطفال با توجه به كاهش اشتها و سيري كاذبي كه به همراه دارد موجب كمبود ساير مواد مغذي مورد نياز جهت رشد اين گروه مي‌شود؛ همچنين استفاده از برخي تركيبات نظير رنگ‌ها، كاكائو و ساير موارد در تهيه و تزئين شيريني‌ها بر عوارض آن مي‌افزايد.